Senaste numret
Förord
Dikten
Kalendariet
Prenumerera
Äldre nummer
Om Karavan
Kontakta oss
Start
I radernas virvlar Tidigare förord:  [0401] [0304]
Redaktörens presentation av nummer 2/04
Detta nummer har ett stort tema ägnat författaren Jamaica Kincaid. Hon föddes på den lilla ön Antigua i Västindien 1949. Idag är hon en av vår tids stora språkkonstnärer, hennes texter har förlänat engelska språket en ny sorts musikalitet.

Utöver den gnistrande stilen handlar det också om angelägna angelägenheter, som relationen mellan mor och dotter, den som kan vara så komplicerad överallt på jordklotet, inte bara i väst där problematiken ofta skildrats, utan också i syd, kanske än mer i syd, där ekonomiska och politiska maktstrukturer har gripit in hårdare än hårt i individens liv och beskurit den personliga friheten.
För det handlar det också om hos Jamaica Kincaid, om politik och ekonomisk obalans; hon skriver ur Karibiens historia, om vad slaveriet fört med sig, om kolonialismen och dess fortsatta liv, om förhållandet mellan förtryckaren och den förtryckte. Men det politiska och det personliga hör alltid samman hos henne, och hon skriver mycket personligt med detaljerad sinnlighet och djärvhet.

I novellen ”Rolands sång” till exempel, som finns längre fram i numret, beskriver hon de psykologiska verkningarna från stora politiska skeenden så som de återfinns hos ett älskande par, på ett sätt jag aldrig tidigare läst.
Kincaid berättar inifrån, och vid sällsamma tillfällen snuddar texten vid det som inte går att beskriva i ord. Stoffet är oftast självbiografiskt. Familjerelationerna är oerhört komplicerade, men problemet är inte kärleksbrist utan snarare att kärleken är så stor, den överskuggar allt och kan förvandlas till hat.

Det ska också sägas att det kan vara enormt utmattande att läsa Jamaica Kincaid. Hon väjer inte för svåra ämnen, hon söker upp dem.

Jag läser boken om brodern som dör i aids, My brother, och det tar lång tid att läsa den.
Läs vidare >>
© Karavan | Box 17131 104 62 Stockholm | Foto: Mikael Lindström Webb: Helena Anderhag